среда, 28 марта 2018 г.

До уроку позакласного читання, 6 клас. Д.Дефо. Роман «Робінзон Крузо». Історія Робінзона Крузо – шлях людства до цивілізації, віра автора у силу людського розуму.




Тема уроку. Д.Дефо. Роман «Робінзон Крузо». Історія Робінзона Крузо – шлях людства до цивілізації, віра автора у силу людського розуму.
Мета: вчити учнів заглиблюватись у зміст художнього твору; розвивати самостійне мислення; вибірково аналізувати найбільш яскраві уривки; сприяти створенню ситуації емоційного переживання; формувати дослідницькі навички.
Обладнання: ілюстрації до твору, текст.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.

Епіграф (зашифровано)
Завдання: якщо ви відшукаєте порядок, у якому розташовані літери в квадратах, то прочитаєте висловлювання К.І.Чуковського, письменника, який для дітей переклав і переповів російською мовою роман Д.Дефо про Робінзона.

О
В
А
В
З
,
Л
Н
М
Е
С
О
Б
Р
О
Щ
Ю
Е
Н
Р
О
П
Л
О
Н
О
Д
С
О
Г
Б
Р
И
Б
І
В
И
Т
Ї
І
Л
И
В
І
Т
І
Н
Р
Е
Ї
И
В
Е
Н
Е
Н
А
И
Н
.

Особливо привабливе в Робінзоні те,
що він людина нестримної енергії.
К.І.Чуковський


Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
Прочитані останні сторінки роману, який з самого початку інтригує читача своєю назвою: «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Р.Крузо, моряка з Йорка, що прожив 28 років у цілковитій самотності на безлюдному острові біля американського узбережжя, недалеко від гирла великої річки Оріноко… опинившись на березі… після аварії корабля, під час якої загинув увесь екіпаж крім нього з додатком розповіді про не менш дивовижний спосіб, яким його кінець кінців визволили пірати. Писано ним самим».
Робота з епіграфом.
Запис у зошиті.
Енергія – 1) фізична величина;
 2) рішучість, наполегливість у діях, активність.
Цивілізація – ступінь розвитку матеріальної та духовної культури.
Робінзонада – твори про долю людини, яка опинилась далеко від цивілізації.
(«Мауглі» Р.Кіплінга, «Тарзан» Берроуза, «Володар мух» Голдінга).

Бесіда.
             Ваше враження від роману?
             Чим запам’ятався?
             Що в романі є дивовижним?
             Які слова в назві твору зацікавили?
Вчитель.
Дійсно, всі події в тексті пов’язані з Робінзоном. А наскільки ви були уважними читачами, ми перевіримо, виконавши слідуючий тест:
1.           У тексті роману Дефо вміщує:
а) листи Робінзона;
б) вірші Робінзона;
в) щоденник Робінзона.
2.           Робінзон боявся зустрічі з людьми через:
а) піратство;
б) канібалізм;
в) злодійство.
3.           Робінзон навчав П’ятницю:
а) християнства;
б) атеїзму;
в) буддизму.
4.           За жанром «Робінзон Крузо» є:
а) історичним романом;
б) романом виховання;
в) авантюрно-пригодницьким.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя. Бесіда.
Наш герой опинився на безлюдному острові.
             Чи можна назвати цю ситуацію екстремальною?
             Завдяки чому Робінзону вдалося вижити?
             Пам’ятаєте моряка Селькірка, якого за непокору капітанові висадили на безлюдному острові Тихого океану? Він зовсім здичавів, проживши на острові 4 роки. Розучився говорити.
             А наш герой? Що йому допомогло не розучитися говорити?
(Читав книги, вів щоденник, розмовляв з П’ятницею)
             Чи зупинилось життя Робінзона на острові після трагедії?
             Що рятувало його від суму і розпачу на острові?
             Підтвердіть текстом твору, що наш герой проявляє кмітливість і винахідливість у важку годину.
             Якими професіями оволодів Робінзон, перебуваючи наодинці з природою?
Творче завдання. Рольова гра.
Вчитель.
Уявімо собі, що ви журналісти. Після довгої мандрівки Робінзон дає вам інтерв’ю. Кожен має право задати одне запитання Робінзону щодо його перебування на острові.
(В ролі Робінзона виступає учень)
Вчитель.
             В мене теж є запитання до шановного Робінзона.
             Пам’ятаєте, коли вам було важко, і ви відчували смертельну тугу, ви бралися за перо і писали в своєму щоденнику, поділивши аркуш навпіл: погано і добре.
             Навіщо це ви робили? (Для мене це було підтримкою. Я побачив, що мені не слід сумувати і впадати у відчай. З найтяжчих ситуацій можна знайти вихід, і завжди є втіха)
Вчитель.
Понад 4 місяці Робінзон городить своє помешкання; майже півроку трудиться над побудовою піроги, видовбуючи її з величезного стовбура; близько 2 місяці витрачає на виготовлення глиняного посуду, не так це просто – навчитись із неслухняної глини зробити те, про що мрієш.
– Чи зупинився Робінзон на досягнутому?
(Ні. Він у пошуці. Знаходить, будує, удосконалює, працює, не покладаючи рук)
Слово вчителя.
Тяжка, нерідко виснажлива праця все ж врятувала головного героя від смерті і розумової деградації, завдяки їй Робінзон зумів не тільки вижити в екстремальних умовах, а й наповнити роки, прожиті на острові, змістом.
Розповідь про дні героя на острові звучить як гімн людської праці і розуму, закликає до єднання людини з природою.
Вперше в історії літератури тема праці стала головною темою великого художнього твору, вперше у світовій літературі так впевнено прозвучала віра в людину, її творчі можливості, в силу її рук та розуму.
На незнайомій землі Робінзон, підтримуючи своє існування, долає послідовно стадії розвитку людського суспільства: мисливство, скотарство, землеробство, стає рабовласником (П’ятниця), очолює невеличку колонію.
Острів – маленька модель суспільства, що прямує до цивілізації. В якому теж іде боротьба за життя, і виживає найсильніший, найрозумніший.
– Що з’єднувало Робінзона з великим світом?
(Книги, Біблія, речі з корабля, календар, який він вів)
Вікторина для знавців біології.
1.           Із якого дерева намагався виготовити лопату Робінзон? (залізного)
2.           «12 днів я рубав самий стовбур, заходячи то з одного, то з другого боку». Що це за дерево? (кедр)
3.           Які зерна спочатку посіяв Робінзон? (рис, ячмінь)
4.           Яка тварина була для Робінзона «найприємнішим супутником і вірним товаришем» протягом 16 років? (собака)
5.           Яких дерев Робінзон посадив на острові не менше 20 тисяч? (верб)
6.           М’ясо і яйця якої тварини дуже подобались Робінзону? (черепахи)
7.           На безлюдному острові Робінзон знайшов чудові екземпляри рослини, яка у багатьох із нас росте вдома на підвіконні. Назвіть цю рослину? (алое)
8.           З яким соком пив воду Робінзон Крузо? (лимонів)
9.           Про яких тварин Робінзон говорив, що коли з ними як слід поводитись легко їх можна приручити? (про кіз)
10.      «Звірі з розгону кинулись у воду і почали пірнати і плавати, так що можна було припустити, що вони прибігли сюди тільки заради морського купання». Які це звірі? (леопарди)

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Вчитель.
Отож, у центрі роману – людина, яку підносить письменник. Завдяки вірі, працелюбству, наполегливості, мужності Робінзон не деградує, а залишається людиною.
             Чому Робінзону прощатися з островом жаль?
             Якими фарбами ви б ілюстрували малюнки до книги?
             Чи можливий інший фінал роману?
Домашнє завдання.
Написати міні-твір «Мій острів». (Описати острів, на якому ви б погодились жити). І чому?
 


Комментариев нет:

Отправить комментарий